Головна » 2018 » Березень » 03

 

УРОК ПРАВОЗНАВСТВА У 9 КЛАСІ

                                                  Тема. Ти – людина, значить, маєш права

Мета навчальна: перевірити, поглибити, систематизувати і закріпити знання учнів, оцінити навчальні досягнення.

Мета розвивальна: розвивати вміння роботи в групах, роботи з документами, закріпити здатність вирізняти і помічати порушення прав у наведених ситуаціях, систематизувати права.

Мета виховна: виховувати активну життєву позицію, патріотизм, гуманізм, гендерну толерантність.

Очікувані результати

Після уроку учні зможуть:

  • систематизувати групи прав, пояснювати суть кожного права;
  • аналізувати життєві ситуації, повязані із порушенням прав;
  • розуміти наслідки недотримання і невиконання обовязків;
  • пояснювати нерозривний звязок ланцюжка права – обовязки людини і громадянина;
  • називати імена відомих жінок, які реалізувалися у житті (минуле – сьогодення);
  • характеризувати нормативно-правові документи, в яких закріплені права людини.

Обладнання і матеріали: Конституція України, Закон України «Про охорону дитинства», витяги із Конвенції ООН про права дитини, Загальної декларації прав людини; Міжнародного пакту про економічні, соціальні і культурні права, Хартії прав людини; відео презентація уроку; портрети видатних жінок: Лесі Українки, Марка Вовчка, Оксани Забужко, Ліни Костенко, Ади Роговцевої, Індіри Ганді, Маргарет Тетчер, Юлі Тимошенко, Ангели Меркель, королеви Вікторії; малюнок Ярослави Нуднової «Хлопчики і дівчатка мають однакові права», уривок з фільму «Кавказька полонянка», мультфільму «Дюймовочка», «Попелюшка», «Колобок», роздавальний матріал – кольорові картки, бланки з тестами, плакати для ігрупової роботи «Групи прав», емблеми команд, пам’ятка «Права та обов’язки учнів», аудіо запис щебетання птахів.

Базові поняття і терміни: права людини, обовязки людини і громадянина, декларація, конвенція, закон, конституція.

Використані методи і прийоми: робота з документами, «відкритий мікрофон», «Хвилинка компліменту», Метод «Сюрприз», індивідуальна робота на картках, робота в групах, робота з відеоматеріалом, розповідь учителя, бесіда, робота з епіграфом та проблемним питанням, «метод ланцюжок».

Тип уроку: комбінований з використанням інтерактивних методів.

Структура уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчання.

ІІІ. Актуалізація опорних знань і вміння учнів.

IV. Узагальнення і систематизація знань і вмінь учнів.

V. Робота у групах.

VI. Підсумки уроку.

VIІ. Домашнє завдання.

 

Хід уроку

Клас поділено на чотири команди, залежно від кількості груп прав і обовязків, за кольорами. На столі кожної групи знаходиться табличка з назвою команди, на бейджиу кожного учня дублюється назва команди. Колір команди підкреслено і кольором краватки в учня: зелені – особисті (громадянські) права – назва команди «Життя» (одне із найважливіших прав цієї групи); червоні – соціально-економічні – «Розумники» (право на освіту – одне із найважливіших прав цієї групи); сині – політичні права – «Політики»; жовті – культурні – «Креативні».

Стіл зелених прикрашає дерево – символ життя, червоних – глобус – символ знань, синіх – прапор, жовтих – міні-пам’ятка культури.

Ти знаєш, що ти – людина.

Ти знаєш про це, чи ні?

Усмішка твоя – єдина,

Мука твоя – єдина,

Очі твої – одні.

Більше тебе не буде

Завтра на цій землі

Інші ходитимуть люди,

Інші кохатимуть люди –

Добрі, ласкаві й злі.

Сьогодні усе для тебе –

Озера, гаї, степи.

І жити спішити треба –

Гляди ж не проспи!

Бо ти на землі – людина,

І хочеш того чи ні –

Усмішка твоя єдина,

Мука твоя єдина,

Очі твої – одні!

В. Симоненко

І. Організаційний момент.

Для того, щоб налаштувати один одного на приємний лад, підбадьорити, пропонується провести «Хвилинку компліменту». Учні передають один одному парасольку відповідного кольору всередині групи і кажуть комплімент, та називають ім’я одноклассника, кому адресований цей комплімент. Після цього, команди по черзі піднімать вгору парасольку і кажуть комплімент іншій команді. (Парасолька, аби ніяка мряка, похмура погода не обтяжила і не зіпсувала сонячного настрою).

ІІ. Мотивація навчання

Робота з епіграфом

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Учитель. Тема та ідея поезії якнайкраще розкриває суть теми, яку ми розглядали протягом 5-ти уроків «Ти – людина, значить, маєш права» (слайд).

Ваше домашнє завдання – твір-мініатюра «Які мої права найчастіше порушуються», вивішено на дошці. Серед робіт будуть обрані найкращі, найцікавіші, які і будуть оцінені та прочитані на наступному уроці.

Бесіда.

  • Що таке права?
  • Які нормативно-правові документи регулюють права людини? (слайд) Називаємо документ та даємо визначення поняття конституція, декларація, конвенція, закон.
  • На які групи поділяються права? (слайд).

IV. Узагальнення і систематизація знань і вмінь учнів.

Метод ланцюжок. Учні називають право людини, характеризують його, після чого кладуть руку на плече сусіда, називаючи його ім’я. Коли усі учні із однієї групи назвали права, то естафета переходить до іншої групи.

Проблемне питання. Чи порушуються права людини, які?

Робота з відеофрагментами.

  • Уривок з «Кавказької полонянки».
  • «Колобок».
  • «Дюймовочка».
  • «Попелюшка».

Після перегляду, учні пояснюють і називають права, які порушено. Це відповідь на проблемне питання.

Розповідь учителя.

Права жінок. Особливістю розвитку нашого суспільства є гендерна нерівність. Багато хто жаліється на дискримінацію прав, вимагає зрівняти в правах жінок і чоловіків. Так виник напрямок суфражистів, феміністів, фетишистом. Але не кожен розуміє, що суспільство саме винне у поділі на ремінне та маскулінне. Спробуйте навести приклади з життя на підтвердження цього.

Робота в групах.

  • Спочатку нас кладуть у дитячі колиски різного кольору – рожеві та сині.
  • Пізніше відводять до «дівчачих» та «хлопчачих» гуртків та секцій.
  • Ми чуємо про «жіночі» та «чоловічі» професії.
  • А також про «жіночі» та «чоловічі» обовязки у сімї.
  • Навіть приказки та прислівя на кшталт «Вислухай жінку та зроби навпаки» вважаються народною мудрістю.
  • За статистичними даними заробітна плата жінок на третину менша від чоловіків.
  • І безробітних жінок значно більше.
  • Але, в той же час, більше жінок, ніж чоловіків навчаються на лікарів та юристів.
  • Жінки є основними покупцями продуктів харчування, ліків.
  • Але чоловіки в Україні мають всиновлювати дітей нарівні з жінками, але, на відміну від жінок, їм не можна надавати відпустки тривалістю 56 календарних днів.

Розповідь учителя.

Перші спроби для зрівняння чоловіків та жінок у правах зроблено. У статті 24 Конституції України записано (слайд): «Рівність прав жінки та чоловіка забезпечується: наданням жінкам рівних з чоловіками можливостей у громадсько-політичній ті культурній діяльності, у здобутті освіти і професійній підготовці, у праці та винагороді за неї; спеціальними заходами щодо охорони праці і здоров’я жінок, встановленням пенсійних пільг; створенням умов, які дають жінкам можливість поєднувати працю з материнством; правовим захистом, матеріальною і моральною підтримкою материнства і дитинства, включаючи надання оплачуваних відпусток та інших пільг вагітним жінкам і матерям».

Прийнято ЗУ «Про забезпечення рівних прав і рівних можливостей жінок і чоловіків», який вступив у силу 1 січня 2006 року, який передбачає покарання за дискримінацію за статевою ознакою (слайд).

Незважаючи на тривалу дискримінацію за гендерною ознакою, а це є порушенням прав жінок, все ж були і є такі, які досягли значних висот у своїх починаннях, реалізувалися, попри існуючі суспільні стереотипи. Ось вони. (Слайд «Картинна галерея відомих жінок»).

Робота з таблицею.

У вашого класу було випереджальне завдання: провести анкетування жіночої частини нашої школи, мам, бабусь, сусідок на тему «Становище сучасної жінки». Результати вами ж таки оброблені, систематизовані, винесені у таблицю. (Слайд).

Питання анкети

Відсоток жінок, що відповіли на питання позитивно

1.

Чи стикались ви особисто з насильством у родині? у тому числі:

- з фізичним;

- з моральним

 

 

24% 52%

2.

Чи залежите ви фінансово від чоловіка?

31%

3.

Чи страждаєте ви від пияцтва чоловіка? У тому числі:

- морально;

- фізично

 

 

 

64% 30%

4.

Ранжуйте наступні поняття. Яке з них буде для вас на першій позиції:

- робота;

- хобі;

- сім'я;

- Друзі?

 

 

4%

 

96%

5.

Ранжуйте наступні поняття. Яке з них буде для вас на другій позиції:

- робота;

- хобі;

- сім'я

- друзі?

 

 

85%

 

11% 4%

Обговорення результатів анкетування. Як бачимо з результатів анкети, сім'я відіграє важливу роль в житті жінки. Але на друге місце жінки-респондентки вивели роботу (85 відсотків з тих, хто погодився заповнити анкету). Дуже часто жінкам доводиться вирішувати фінансові пробле­ми сім'ї. Робота для більшості з них це запорука сімейного статку. Переважна більшість ваших матусь працює.

Хтось мудрий сказав: «Світ тримається на ніжних руках жінок. Що буде зі світом, якщо вони втомляться?»

У 2007 році дев’ятирічна харківська школярка Ярослава Нуднова зі своїм малюнком «Хлопчики і дівчатка мають однакові права» стала переможницею від України Міжнародного конкурсу серед 8-10 річних дітей країн світу, що проводився Європейською Комісією. Ярослава зобразила в космічному просторі земну кулю, яку з обох боків утримують своїми руками жінка і чоловік, на вершині планети за учнівським столом сидять дівчинка-учениця та хлопчик-учень.

Малюнок юної художниці наочно демонструє, що мир, добробут і гармонія на Землі можуть бути досягнуті тільки тоді, коли жінки і чоловіки спільно, на засадах рівноправності й взаємодопомоги, творитимуть краще життя для себе, своїх батьків і дітей.

 

Робота з документами.

Права дитини. У кожної групи є витяги з нормативно-правових документів, які закріплюють права дитини.

Завдання. Знайдіть ті права, які перегукуються з правами, записаними в Конституції України (зелені, жовті – Декларація прав людини, червоні, сині – Конвенція про права дитини).

Обовязки людини. Кожна людина, окрім прав, має ще й обовязки.

  • Що таке обовязки людини?(Слайд)

 

V. Робота в групах.

Для перевірки того, чи вмієте ви систематизувати права людини за групами, чи розумієте ви, де права, а де обовязки, ви попрацюєте у групах над завданням. У кожної групи є ватман із зображенням Сонця (у кожної групи Сонце має своє ім’я, залежно від назви команди: особисті права, соціально-економічні права, культурні права та політичні права). Але, на жаль, Сонце не має промінчиків. Допоможіть і йому реалізувати своє право на щастя: виберіть із запропонованих промінців-прав саме ті, які стосуються вашого Сонечка, та приклейте їх. З іншого боку плаката заховалося ще одне Сонечко без промінчиків (у кожної групи Сонце має своє ім’я: особисті обов’язки, соціально-економічні обов’язки, культурні обов’язки та політичні обов’язки).

Завдання не вважається виконане групою до того часу, поки кожен із членів команди не дасть відповідь на завдання на індивідуальній карточці, а потім не повісить ці завдання з титульного боку плаката. По завершенню виконання завдань, кожен член команди піднімає карточку відповідного кольору, що є сигналом завершення роботи.

VI. Підсумки уроку.

Та команда, яка перша справилася із завданням, отримує бонуси – півбала, решту півбала вони отримують за підведення підсумків уроку.

Метод «відкритий мікрофон».

Учитель бере в руку уявний мікрофон, ставить проблемне питання «Що для мене права?» і передає мікрофон учню, який має відповісти на питання учителя та передати мікрофон наступному учню. (Слайд)

Права для мене – це…

  • можливість реалізуватися;
  • самоствердження;
  • відчуття себе повноцінним громадянином держави;
  • захищеність;
  • щастя;
  • гарант Конституції;
  • невідємний атрибут життя;
  • подарунок від держави;
  • спроба назвати себе Людиною;
  • частина нерозривного ланцюжка Права – Свободи – Обовязки.

Кожен учень отримує памятку «Права та обовязки учнів».

Метод «Сюрприз».

У мене в руках «Чарівна скринька», у ній – найцінніший скарб планети. Хто з вас хоче його побачити, може зазирнути, але поки що не розповідати, що він там побачив, аж доти, доки всі найцікавіші та найсміливіші не зазирнуть на дно (аудіозапис щебетання птахів).

Кого ви побачили? (Учні називають себе, оскільки на дні скриньки лежало дзеркало).

Слово вчителя. Людина – найбільший скарб. Кожен із вас – особистість, і саме такої людини, як ви, більше не буде на Землі. Не важливо, яку професію ви оберете у житті, важливо, чи станете ви Справжньою Людиною. На завершення – вірш (Слайд).

Переверніть надписи на бейджиках (з іншого боку написано – Людина).

 

 

VIІ. Домашнє завдання.

  1. Вивчити памятку «Права та обовязки учнів».
  2. Сторінка 84, завдання 2 (знайдіть помилки у реченнях), письмово.
  3. Складіть письмову пропозицію щодо вдосконалення навчання у нашій школі – своєрідний статут, творчо його оформіть.

 

 

 

Переглядів: 347 | Додав: zosh11 | Дата: 03.03.2018 | Коментарі (0)

  

                      Інтелект-шоу “Правовий олімп”

Члени журі: фахівці з правознавства, риторики, мови.

Ведучі: хлопець і дівчина.

Учасники: учні 9-х класів.

Правила проведення гри

  • У грі беруть участь учні, які мають високий рівень знань з основ правознавства.
  • Гра складається з 4 конкурсів, кожен з яких оцінюється окремо, а кількість балів додається

1-й конкурс майбутніх адвокатів «Я вмію переконувати».

Мета - визначити рівень сформованості вміння чітко формулювати думку та грамотно її висловлювати

2-й конкурс майбутніх суддів «Знайди правове рішення».

Мета - визначити рівень сформованості вміння знаходити правове рішення у конкретній життєвій ситуації та обґрунтовувати його.

3-й конкурс - юридичні тести «Знаєш-відповідаєш».

Мета - визначити рівень теоретичної підготовки учнів з основ правознавств

4-й конкурс майбутніх юрисконсультів «Правова підказка».

Мета - визначити рівень розуміння правових понять та вміння їх пояснювати.

Журі визначає переможця кожного конкурсу і гри в цілому.

2

Ведуча:

Ми вас запрошуєм на шоу! Всю силу розуму та знань

Покажуть наші фіналісти і переможці цих змагань.

Ведучий:

На чесний герць у сфері права постати необхідно їм.

І тільки кращий подолає вершину – «Правовий Олімп»!

 

1-й конкурс майбутніх адвокатів “Я вмію переконувати”

 

Умови конкурсу:

  • виголосити коротку промову (тривалість – 1 хв) на задану тему (наприклад: “Необхідність правових знань для мене і суспільства”). Промову виголошують по черзі всі учасники гри (послідовність виступів визначається жеребкуванням);
  • виступи оцінює вчитель мови;
  • максимальна оцінка конкурсу – 5 балів.

 

Ведучий:

Ми починаємо з конкурсу майбутніх адвокатів «Я вмію переконувати». Чітко й зрозуміло, впевнено та обґрунтовано учасники конкурсу виголосять промови упродовж 1 хв. на тему: «Без права не може прожити держава».

 

Учасникам конкурсу надається можливість підготуватися до виступу (в цей час доцільно провести вікторину для глядачів або зробити музичну паузу).По завершенні підготовки учасники конкурсу почергово виголошують промови..

Ведуча:

Усі майбутні адвокати блискуче володіють словом,

Нас кожна вразила промова! Чекаєм рішення журі,-

їм переможця визначати.

Ведучий:

Шановне журі, рішення за вами !

 

2-й конкурс майбутніх суддів “Знайди правове рішення”

 

Умови конкурсу:

  • кожному учаснику пропонується опис життєвої ситуації, яку він повинен проаналізувати і запропонувати найкращий варіант її правового розв’язання, обґрунтувавши його;
  • оцінюють фахівці з правознавства та мови (до уваги береться правильність правового рішення та вміння обґрунтувати думку);
  • максимальна оцінка конкурсу – 10 балів.

 

Ведуча:

Оголошую другий конкурс - це змагання майбутніх суддів «Знайди правове рішення».

Ведучий:

Так, другий конкурс непростий! Щоб допомогу юридичну,

Не голослівну, а практичну у ситуації скрутній надати,

Гравці повинні пригадати закони і на базі їх

прийняти рішення, яке потрібно ще й обґрунтувати.

 

Учасникам конкурсу пропонують юридичні задачі, на які необхідно знайти відповіді (див.ДОДАТОК1). Послідовність відповідей залежить від послідовності знайдення гравцями рішень. Гравець, який першим знайшов правильне рішення своєї задачі, має право на один додатковий ба..

 

3-й конкурс – юридичний тест “Знаєш-відповідаєш”

 

Умови конкурсу:

  • кожен з учасників по черзі повинен дати якомога більше правильних відповідей на теоретичні питання з курсу «Основи правознавства»;
  • конкурс оцінює фахівець з правознавства;
  • максимальна кількість балів відповідає кількості правильних відповідей, даних за визначений час (1 хв.).

 

Ведучий:

Починаємо третій етап нашого змагання - конкурс – юридичні тести «Знаєш – відповідаєш». Тут знадобиться ваша увага, швидкість реакції та глибина знань.

Ведуча:

Хто більше, хто швидше,

Хто краще, вірніше

Дасть відповідь на запитання,

Той гідно, той плідно

Навчався, - це видно,

І виграє третє змагання !

 

Учасники гри беруть участь у цьому конкурсі по черзі - відповідно до жеребкування. Поки один з ведучих зачитує запитання (див.ДОДАТОК 2), інший паралельно з журі веде підрахунок правильних відповідей і стежить за часом.

 

4-й конкурс-майбутніх юрисконсультів “Правова підказка”

 

Умови конкурсу:

  • для проведення конкурсу необхідно підготувати картки, на яких записано правові терміни та поняття (по 5-10 термінів і понять для кожного учасника);
  • усі учасники конкурсу по черзі намагаються пояснити вчителю (не фахівцю з правознавства) значення термінів і понять, зазначених на картках, своїми словами. Картки учні одержують від голови журі або вибирають самостійно «всліпу». Пояснення необхідно робити, не називаючи самого поняття, що його записано на картці. Вчитель слова не бачить, бо картку показують за його спиною. Якщо зрозумів із пояснення – конкурсанту зараховується 1 бал;
  • максимальна оцінка відповідає кількості набраних балів за правильно названі терміни і поняття.

 

Ведуча:

Ми переходимо до останнього, фінального конкурсу, який визначить, хто з наших учасників підніметься на «Правовий Олімп». Починаємо змагання майбутніх юрисконсультів – «Правова підказка»!

Ведучий:

Якщо можеш пояснити

Те, що інший ще не знає,

Якщо можеш показати

Так, щоб кожен зрозумів

Щось важливе в сфері права,

Чим живе твоя держава,

Дуже легко можеш стати

Кращим в конкурсі без слів.

Ведуча:

У цьому конкурсі можна вживати будь-які слова, крім правових термінів і понять.

 

Учні одержують картки і по черзі, відповідно до жеребкування, намагаються пояснити вчителю (географії, біології, фізики та ін.) своїми словами правовий термін або поняття (див. ДОДАТОК 3) упродовж чітко визначеного часу (не більше 1-2 хв. на пояснення всіх термінів і понять).

 

Ведучий:

Право оголосити переможця 4-го конкурсу має наше поважне журі.

Ведуча:

Ось завершилось наше свято,

Де кожен показати зміг

Як здатен він перемагати,

І як багато треба знати,

Щоб «Правовий Олімп» здолати

Ура тому, хто переміг!

Ведучий:

Переможця нашого конкурсу оголошує Голова журі.

Ведуча:

Лавровий вінок дарували колись

Звитяжцям в спортивній борні.

Таку ж нагороду і ми надамо

За вміння й знання міцні!

 

Переможця інтелект-шоу «Правовий Олімп» нагороджують лавровим вінком, а інших учасників – сувенірами.

 

ДОДАТОК І.

 

Варіанти юридичних задач до 2-го конкурсу майбутніх суддів

«Знайди правове рішення».

 

Задача № 1.

Працівнику фірми «Астра» Віктору необхідно було виїхати у закордонне відрядження. І для нього, і для фірми було б зручно, якби він поїхав у відрядження на власному автомобілі. Але законодавство не передбачає можливості направлення працівника у відрядження як в межах України, так і за кордон на власному автомобілі. Таке можливе тільки на службовому автомобілі. Що необхідно зробити для того, щоб працівник все ж виїхав за кордон у відрядження на власному автомобілі ?

Можлива відповідь:

Віктору слід укласти договір оренди власного автомобіля із фірмою «Астра» на час свого відрядження. Це дасть можливість отримати автомобілю статус службового. На цій підставі працівник зможе вимагати від керівництва фірми як відшкодування витрат на обслуговування свого автомобіля, так і сплати відповідної орендної плати.

 

Задача № 2.

Під час перерви 12-річний Василь ганявся за однокласником Миколою. Вчителька Сидоренко, яка щойно закінчила урок, була при цьому присутня, оскільки робила записи в класному журналі. На пустощі учнів Сидоренко ніяк не реагувала. Наздогнавши Миколу, Василь штовхнув його. Микола, падаючи, перекинув монітор компютера. Монітор було розбито. Хто повинен відшкодувати шкоду ? Свою відповідь обґрунтуйте.

Можлива відповідь:

Відповідно до положень ЦК України, якщо малолітня особа завдала шкоди під час перебування під наглядом навчального закладу, збитки відшкодовуються цим закладом, якщо закладом не буде доведено відсутність його вини. У ситуації, що аналізується, вина закладу наявна. Це пояснюється тим, що вчителька не здійснювала належного нагляду за малолітнім у момент заподіяння шкоди. Тому навчальний заклад має право вимагати через суд від учительки відшкодування збитків відповідно до норм трудового законодавства.

 

Задача № 3.

Громадянці Васильєвій шлюбний вік за рішенням суду знижено до 15 років, вона одружилася з громадянином Романюком. У звязку з цим вона переїхала до чоловіка в місто, а отриманий нею у спадщину від дідуся старий будинок, у якому вона жила до взяття шлюбу окремо від батьків, продала громадянці Антоненко під знесення за невелику суму. Батьки Васильєвої, довідавшись про це, заявили вимогу анулювати угоду, мотивуючи її тим, що дочка неповнолітня, їхньої згоди на продаж не отримано, а сума, що її сплатила Антонечко, не відповідає справжній вартості будинку. Васильєва відмовилася. Хто правий у цій ситуації ? Свою відповідь обґрунтуйте.

 

Можлива відповідь:

Ситуація вирішується відповідно до норм цивільного та сімейного права. Зниження Васильєвій шлюбного віку відповідає нормам Сімейного Кодексу України і водночас веде, згідно з Положеннями ЦК України, до набуття повної дієздатності ще до настання повноліття – з моменту одруження. Отже, Васильєва мала право на самостійне укладання будь-якої угоди щодо свого майна, а ціна встановлюється за згодою сторін (у даному випадку – громадянок Васильєвої та Антоненко). Таким чином, вимоги батьків Васильєвої не підлягають задоволенню, може йтися лише про моральний бік справи.

 

Задача № 4.

Громадянин Пухляк їхав на велосипеді вулицею. Раптом він знепритомнів унаслідок серцевого нападу. Велосипед, продовжуючи рух під ухил, набрав швидкості і наїхав на пішохода Сергієнка, що переходив вулицю на позначеному переході. Внаслідок наїзду Сергієнко отримав важкі поранення, потрапив у лікарню і велосипедист. Після одужання Сергієнко звернувся до суду з вимогою відшкодування витрат з боку Пухляка. Яке рішення має прийняти суд ? Своє рішення обґрунтуйте.

 

Можлива відповідь:

Ця ситуація стосується заподіяння шкоди і вирішується відповідно до норм ЦК України. В даному випадку шкоду вчинила особа – велосипедист Пухляк, що не мала змоги внаслідок раптової непритомності керувати своїми діями. Тому діятимуть правила, за якими особа, що вчинила шкоду у стані, у якому не могла розуміти значення своїх дій або керувати ними, не відповідає за заподіяну нею шкоду. Отже, суд відмовить громадянинові Сергієнку в його вимозі.

 

Задача № 5.

Спадщина громадянина Шовковського складається з автомобіля, дачі, вкладів у банку та домашніх речей. Як розподілятиметься спадщина у випадку, якщо Шовковський залишив заповіт, за яким усе майно він заповів синові (22 років) від першого шлюбу, що проживає окремо? Разом із Шовковським проживали дружина (49 років) та дочка (15 років).

 

Можлива відповідь:

У цьому випадку слід керуватися нормами ЦК України. Відповідно до заповіту спадкове майно має бути передано синові померлого. Але дочка, яка не досягла ще повноліття, має право, незалежно від змісту заповіту, на обовязкову частку спадщини – половину від тієї частки, яка належала б їй при спадкоємстві за законом. Отже, щонайменше 1/6 всього майна, незалежно від змісту заповіту, буде передано дочці померлого, спадкоємцем іншого майна стане його син.

 

Задача № 6.

Борис та Євген посварилися через дівчину і домовилися вирішити спір на дуелі. Для цього вони пішли в ліс. Вистрілили одночасно. Борис промахнувся, а Євген влучив. Борис загинув. Адвокат Євгена вважає, що його підзахисний діяв у стані необхідної оборони і тому кримінальній відповідальності не підлягає. Чи згодні ви з адвокатом ? Свою відповідь обґрунтуйте.

 

Можлива відповідь:

З адвокатом погодитися не можна, оскільки і Борис, і Євген свідомо здійснювали протиправні діяння, тому для жодного з них не виникло стану необхідної оборони. Євген повинен понести кримінальну відповідальність за умисне убивство.

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 2

 

Варіанти запитань для проведення 3-го конкурсу – юридичного тесту «Знаєш – відповідаєш».

 

1. Особа, що раніше була засуджена і знову скоїла злочин. Рецидивіст.

2.Кожна особа, якій відомо про будь-які обставини, що стосуються справи. Свідок.

3.Основна ланка адміністративно – територіального устрою України. Область.

4.Розпорядження громадянина на випадок своєї смерті про належне йому майно (в т.ч. гроші і цінні папери), зроблене у встановленій законом формі. Заповіт.

5.Оформлене спеціальним юридичним актом прийняття в сімю неповнолітньої дитини на правах сина. Усиновлення.

6.Судове чи адміністративне рішення щодо конкретної юридичної справи, якому надається обовязкового значення при розвязанні всіх наступних аналогічних справ. Прецедент.

7.Час на відпочинок, що надається працівникові на встановлений законом строк.Відпустка.

8.Особа, що підтримує обвинувачення в суді першої інстанції під час розгляду кримінальної справи. Обвинувач (прокурор).

9.Закріплена законом здатність суб’єкта права (фізичної або юридичної особи) набувати своїми діями суб’єктивних прав та нести юридичні обов’язки. Дієздатність.

10.Система понять, поглядів, уявлень, правових почуттів, поведінки та дій з приводу чинного або бажаного юридичного права. Правосвідомість.

11.Безоплатна передача однією стороною іншій стороні, за її згодою, майна у власність. Дарування.

12.Грошова одиниця України. Гривня.

13.Автор першої української Конституції 1710 р. Пилип Орлик.

14.Держава яка володіє колоніями.Метрополія.

15.Територіальна, федеральна одиниця у Швейцарії. Кантон.

16.Висилка іноземця або особи без громадянства з країни за порушення законодавства держави. Видворення.

17.Правова приналежність особи до держави з монархічною формою правління. Підданство.

18.Форма державного устрою якій відповідає дворівнева система влади та законодавства. Федерація.

19.Особа на яку покладено безпосереднє здійснення опіки, законний представник підопічного.Опікун.

20. Річ, загублена власником і знайдена іншою особою. Знахідка.

21. Урочиста офіційна пісня, прийнята як символ державної єдності. Гімн.

22. Сторона в договорі майнового найму, якій передається майно в тимчасове користування за плату. Наймач.

23. Обнародування, офіційне опублікування будь-якого державного акта. Промульгація.

24. Документ, що підтверджує повноваження депутата, надані йому внаслідок волевиявлення виборців. Мандат.

25. Винагорода, що за авторським правом сплачується авторам за використання їх творів.Гонорар.

26. Особи, що належать одночасно до громадянства двох і більше держав. Біпатриди.

27.Сукупність прав та обовязків, які визначають правове становище особи, державного органу, юридичної організації. Статус.

28. Опитування населення з найважливіших питань державного життя. Плебісцит (референдум).

29. Повне або часткове звільнення засудженого від покарання. Помилування.

30. Поведінка, що порушує загальноприйняті норми і правила. Епатаж.

31.Діяльність компетентних державних органів зі створення, зміни або скасування норм права. Правотворчість.

32. Вкладник, що надав інвестицію. Інвестор.

33. Обсяг повноважень. Компетенція.

34. Жорстокий правитель, влада якого ґрунтується на сваволі і насильстві.Тиран (деспот).

35.Нормативно-правовий акт, який приймає Верховна Рада України. Постанова.

36.Фракції партій або груп у парламенті, що виступають проти правлячої партії. Опозиція.

37.Форма державного правління, за якою політична влада в державі належить духівництву, а глава держави є водночас главою церкви. Теократія.

38. Вид нормативного акта, який здебільшого видають керівники підприємства, установи, організації. Наказ.

39.Документ, що засвідчує виключне право та авторство на винахід тощо. Патент.

40.Обов’язкові платежі, які сплачують юридичні і фізичні особи до бюджету у розмірах і в строки, передбачені законом. Податки.

41. Звернення за захистом порушеного або оспорюваного права у формі заяви до суду. Позов.

42.Сукупність законів та інших нормативно-правових актів держави, що забезпечують регулювання суспільних відносин на її території. Законодавство.

43. Заборона державною владою будь-якої країни ввозити або вивозити золото, валюту та інші цінності. Ембарго.

44. Нездатність суб’єкта права внаслідок душевної хвороби чи недоумства набувати своїми діями суб’єктивні права та нести юридичні обов’язки. Недієздатність.

45.Перехід прав і обовязків до іншого. Правонаступництво.

 

 

ДОДАТОК 3

 

Зразки термінів і понять для проведення 4-го конкурсу

майбутніх юрисконсультів «Правова підказка»

 

 

 

 

  1. Президент
  2. Монарх
  3. Республіка
  4. Монархія
  5. Конституція
  6. Парламент (Верховна Рада)
  7. Уряд (Кабінет Міністрів)
  8. Вибори
  9. Референдум
  10. Податки
  11. Конституційний Суд
  12. ЗМІ
  13. Мораль
  14. Федерація
  15. Імперія
  16. Злочин
  17. Премєр-міністр
  18. Спікер (голова Верховної Ради)
  19. Кодекс
  20. Адвокат
  21. Прокурор
  22. Державний прапор
  23. Державний гімн
  24. Державний герб
  25. Політична партія
  26. Міліція
  27. Заповіт
  28. Обовязки
  29. Депутати
  30. Закон
Переглядів: 379 | Додав: zosh11 | Дата: 03.03.2018 | Коментарі (0)

Розробка позакласного заходу з правознавства

                   

Турнір правознавців

 

Я маю право жити на землі,

Творити, дихати, учитись.

Примножувать багатства всі її,

Своєю Україною гордитись.

Мета: виховувати у школярів інтерес до правових знань, популяризувати правові закони, розвивати пізнавальний інтерес до предмета,, з’ясувати, як учні знають основні поняття з правознавства, навчити дітей користуватися своїми правами в різних ситуаціях, виховувати почуття відповідальності за свої вчинки виховувати почуття причетності до процесу творення правової держави в Україні формувати правову культуру школярів.

Готуючись до турніру, учням дати завдання:

  1. Створити команди (2 команди по 6 осіб).
  2. Дати їм назви.
  3. Обрати капітанів.
  4. Обрати девіз команди.
  5. Підготувати газету на правознавчу тематику (про права дитини).
  6. Підготувати емблему команди.

На початку турніру вивішуються «Правила гри»:

Запам’ятайте правила:

  1. Грай чесно.
  2. Шкода, що програв, але не заздри, не сумуй.
  3. Не тішся з невдачі іншого.
  4. Виконуй свою роботу вчасно і якнайкраще, при цьому пам'ятай про загальну роботу колективу.
  5. Допоможи, навчи, покажи тому, хто не може впоратись з роботою.
  6. Вчись у інших того, чого не вмієш сам, із вдячністю приймай допомогу і підтримку друзів, якщо це необхідно.
  7. Стався до інших так, як ти бажаєш, щоб до тебе ставились.

 

Турнір розпочинають ведучі.

1-й ведучий: Добрий день, дорогі друзі!

2-й ведучий: Добрий день!

1-й ведучий: Ми раді вітати всіх, хто зібрався у цьому залі – юних правознавців.

2-й ведучий: Фахівців у галузях цивільного, адміністративного, кримінального та шлюбно-сімейного права.

1-й ведучий: Мораль і Право, Право і Закон –

Рушійні сили для життя людини.

А їх знання надасть нам вірний тон

І розвиток держави України.

2-й ведучий: Регулювати світ людських стосунків,

Впровадити державницький процес –

Все у правознавстві міститься в рахунку:

Розумно й чесно твориться прогрес.

1-й ведучий: Кожен із вас – неповторна особистість, людина, яка живе сьогодні і саме такої більше на цій землі немає і ніколи не було.

Кожна доля на світі єдина!

І вона не повториться знов!

Неповторна кожна людина,

Неповторна кожна любов!

Читець:

Видатний поет В.Симоненко, який прожив життя – спалах в 28 років, написав про неповторність кожного, кому батьки подарували життя.

Ти знаєш, що ти людина?

Ти знаєш про це, чи ні?

Усмішка твоя – єдина,

Мука твоя – єдина,

Очі твої – одні.

Більше тебе не буде

Завтра на цій землі.

Інші ходитимуть люди,

Інші кохатимуть люди –

Добрі, ласкаві й злі

Сьогодні усе для тебе:

Озера, гай і степи.

І жити спішити треба

Кохати спішити треба –

Гляди є не прости!

Бо ти на землі – людина,

І хочеш того чи ні –

Усмішка твоя – єдина,

Мука твоя – єдина

Очі твої одні.

1-й ведучий: Сьогодні на нашій сцені виступатимуть ті, хто через декілька років стане на стражі закону.

2-й ведучий: Майбутні юристи, судді, прокурори, адвокати

1-й ведучий: Та просто законопослушні громадяни. Тому зараз на сцену я запрошую команду правознавців “Праволюби”.

Представляється капітан команди, члени команди, команди виголошує свій девіз: “Як світло денне, нам потрібне право, бо без законів не живе держава!”

2-й ведучий: А я запрошую команду правознавців “Освітяни”.

Представляється капітан команди, члени команди, команда виголошує свій девіз: “На ниві правових знань немає краще освітян!”

(Звучить музика, команди займають свої місця)

1-й ведучий: Як на кожному солідному конкурсі. Ваші знання оцінюватиме компетентне журі...

2-й ведучий: Наш перший конкурс буде проходити за принципом брейн-ринга: короткі чіткі запитання – короткі чіткі відповіді, на обміркування яких ви матимете 30 секунд. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал. Якщо команда не дає правильну відповідь на поставлене запитання, то цей шанс передається команді суперників.

За сигналом гонга починається турнір.

 

І раунд – Інтелектуальний штурм.

(команди по черзі відповідають на запитання)

  1. Основний міжнародний документ, що захищає права людини? (Загальна декларація прав людини).
  2. Основний міжнародний документ із прав дитини? (Конвенція про права дитини).
  3. Найвища соціальна цінність у державі (Людина).
  4. Складова культури, яка забезпечує дитині належний рівень знань (Освіта).
  5. Людина, віком до 18 років (Дитина).
  6. Спільність людей, що пов’язані між собою кровними, родинними або шлюбними зв’язками (Сім’я).
  7. Здатність особи, яка досягла 18 років, мати майнові права та обов’язки (Дієздатність).
  8. Певні спеціальні можливості, необхідні людині віком до 18 років існування й досягнення зрілості (Права).
  9. Соціальна спільнота, де зберігають і примножують традиції роду (Родина).

10. Назвати одну із форм захисту прав дітей, позбавлених батьківського

піклування (опіка).

  1. З якого віку людина може вибирати своє громадянство (з 18 років).
  2. З якого віку наступає кримінальна відповідальність? (з 18 років).

 

ІІ раунд – умовна назва “Агітатор”.

За 2-3 хвилини представники команд мають виступити перед товаришами і переконати їх, що законодавство України дійсно захищає права дитини.

 

ІІІ раунд – Практичне право “Ситуація”.

1-й ведучий: Права людини охоплюють також і права дитини, кожне з прав людини стосується і прав дитини. Але, крім закріплених у документах про права людини, діти мають деякі права, що гарантовані Конвенцією виключно дітям. Саме про такі права йдеться у ситуаціях, які ви будемо розв’язувати за допомогою документів, у яких зафіксовано права дитини.

(Кожна з команди отримує по 2 ситуації та копії Конвенції. Завдання: розв’язати ситуації за 3 хвилини).

1 ситуація. За вчинену бійку, зрив уроку, прогул навчального заняття учнів у школі покарано словесними приниженнями, ставленням учня у куток, побиттям.

Дозволені чи заборонені правом способи покарання у цій школі?(ст.28 Конвенції)

Відповідь: Конвенція говорить про те, що шкільна дисципліна може підтримуватись лише за допомогою покарань, що захищають гідність учня та повагу до дитини.

 

2 ситуація. 14-річний Віктор вирішив скористатись своїм правом на свободу висловлювання. Він висловів однокласнику все, що про неї думав. При цьому використовував грубі слова, зухвалу форму. Чи мав він на це право? (ст. 13 Конвенції)

Відповідь: Віктор, безумовно, не мав права принижувати однокласника. Ми маємо використовувати свої права, але при цьому не можемо порушувати права інших людей. Віктор не тільки повів себе негарно, він здійснив правопорушення, за яке має відповісти.

 

3 ситуація. У батьків народилася вродлива дівчинка. Вони вирішили дати їй ім’я Весна. Представник РАЦСу відмовилась реєструвати дитину під таким ім’ям. Батьки вирішили, що відбулося порушення права дитини. (ст. 7,8 Конвенції)

Відповідь: Батьки мають право обирати ім’я дитині за однією умовою: воно не повинно принижувати дитину. Тому, в принципі, відбулося порушення прав батьків і дитини на ім’я.

 

4 ситуація. Директор державного ліцею, викладач правознавства, прийняв рішення про введення оплати за навчання. Чи мав він на це право? (ст. 28 Конвенції)

Відповідь. Конвенція передбачає лише мінімальні стандарти, кожна держава має право вводити більш високі і кращі. В Україні обов’язковою і безоплатною є середня освіта в державних установах, тому директор не мав права вводити плату за навчання. Права дитини у цьому ліцеї порушені.

 

ІV раунд – “Конвенція прав дитини”.

Учасники команд по черзі називають права дитини (в різних правових ситуаціях). Виграє команда, що назвала більше вправ.

 

V раунд – «Юридичний рахунок».

Юристи-професіонали повинні мати різнобічні знання, в тому числі – з математики, працювати з цифрами, вміти швидко рахувати. Хто швидше справиться із завданням отримує 3 бали. Час на виконання – 1 хвилина.

Команда «Праволюби»:

Робочий час для осіб віком від 16 до 18 років – Вік повної адміністративної відповідальності – Вік повної кримінальної відповідальності + Вік кримінальної відповідальності за особливо тяжкі злочини – Вік часткової адміністративної відповідальності = (36-18-16+14-16=0)

 

Команда «Освітяни»:

Мінімальний вік участі у виборах + Вік отримання паспорту громадянина – Вік повної дієздатності – Вік мінімальної дієздатності + Вік настання правоздатності особи = (18+16-18-15+0=1)

 

VІ раунд – «Юридичний семафор».

Команди отримують картки з надписами (Команда «Праволюби» - види юридичної відповідальності; Команда «Освітяни» - групи прав людини) і повинні визначитись після оголошення ситуації, яку картку треба підняти. Кожна правильна відповідь – 2 бали.

 

Команда «Праволюби»:

  1. Керування автомобілем у нетверезому стані ( Адміністративна).
  2. Невчасна поставка цитрусових фруктів у магазин (Цивільно-правова).
  3. Несплата за аренду приміщення (Адміністративна).
  4. Запоздавша поява на роботі на 2 години з початку роботи (Дисциплінарна).
  5. Пошкодження бібліотечної книги (Матеріальна).
  6. Крадіжка автомобіля (Кримінальна).
  7. Продаж наркотичніх засобів (Кримінальна).
  8. Безквітний проїзд у транспорті (Адміністративна).
  9. Порушення дисципліни на перерві (Дисциплінарна).
  10. Пошкодження шкільного майна (Матеріальна).

 

Команда «Освітяни»:

  1. Право на життя (Особисте).
  2. Право на працю (Соціально-економічне).
  3. Право на освіту (Особисте).
  4. Право на користування досягненнями національної культури (Культурне).
  5. Право на участь у виборах (Політичне).
  6. Право на відпочинок (Соціально-економічне).
  7. Право на громадянства (Політичне).
  8. Право на підприємницьку діяльність (Соціально-економічне).
  9. Право на охорону довкілля (Екологічне).
  10. Право на житло (Соціально-економічне).

 

VІІ раунд – “Хто на що здатний”.

Кожна команда малює малюнок, що коментує права дитини, дитину в різних правових ситуаціях.

VІІІ раунд – «Конкурс газет та емблем».

Поки команди виконують завдання VІІ раунд – “Хто на що здатний”, журі оцінюю заздалегідь приготовлені командами газети та емблеми.

 

Підбиття підсумків гри та нагородження дипломом «Кращі правознавці» команди переможця.

Запитання до команд:

  1. Чи цікаво вам було грати?
  2. Чи перевірила гра ваші знання?
  3. Чи допомагали ви одне одному?
  4. Чи задоволені ви результатом гри вашої команди?
  5. Чи справедливі були судді?

 

1-й ведучий: Ми з вами сьогодні провели чудовий турнір правознавців,

пригадали свої права, побачили реальне рішення різних ситуацій,

які трапляються з нами в повсякденному житті. Якщо у вас є

життєві проблеми або ситуації, які ви самі не можете розв’язати,

звертайтеся і наші юні знавці права вам допоможуть.

Пам’ятайте!

Життя – це шанс, злови його.

Життя – це краса, милуйся нею.

Життя – це радість, насолоджуйся нею.

Життя – це виклик, прийми його.

Життя – це цінність, цінуй його.

Життя – це скарб, бережи його.

Життя – це любов, тішся нею.

Життя – це таємниця, відкривай її.

Життя – це обіцянка, виконуй її.

Життя – це смуток, відчуй її.

Життя – це гімн, заспівай його.

Життя – це боротьба, почни її.

Життя – це трагедія, зрозумій її.

Життя – це щастя, заслужи його.

 

 

2-й ведучий: І нам хочеться закінчити наш турнір ось такими словами відомого

російського письменника «Якби мені запропонували обирати:

населити землю такими святими, яких я знаю і можу собі уявити,

але щоб не було дітей, або такими людьми, як тепер, але з дітьми,

я б вибрав останнє». Я б також. До побачення, хай вам щастить у

житті знаючи свої права та обов’язки.

 

 

Переглядів: 444 | Додав: zosh11 | Дата: 03.03.2018 | Коментарі (0)

Виховна година:

"Кримінальна відповідальність"

МЕТА:На прикладах з життя ознайомити учнів з кримінальною відповідальністю, показати, які наслідки можуть мати звичайні пустощі; виховувати законопослушних громадян.
ПЛАН.
1.Обговорення ситуації.
2.Бліц-турнір на тему” Ти і закон”.
КЛАСНИЙ КЕРІВНИК.Ми вже не раз чули про те, що почастішали випадки дитячої злочинності. Багато причин є для цього у нашому сьогоднішньому житті.Але однією із головних, я вважаю, є те, що підлітки не знають законів. Зараз групи учнів будуть розігрувати перед нами різні ситуації. А ви будете оцінювати характер правопорушення і міру покарання, яка може бути присуджена за дане правопорушення.
СИТУАЦІЯ 1.
(За столом сидять троє учнів. Вони обговорюють подію: Михайло заліз на склад і викрав кілька пачок цигарок.)
Міша: А ви знаєте, що це було не так і страшно. Ти б, Назарку, мабуть з переляку у штани наклав би.А я зовсім не боявся .
Назар. Тоді вип’ємо за успіх.
Іра.Ви б краще не пили.
Міша.А що, ти з нами не збираєшся пити?
Іра Трішки спробую.
Міша. Пий, Ірко, ти це заслужила.Адже, поки твоєї мами немає вдома, нехай все це полежить у тебе.
Іра. Я так і знала, що ви мені дасте на зберігання.Але ж коли домовлялися про те, що ти підеш красти цигарки, Назар обіцяв їх заховати у себе вдома. А тепер даєте мені!
Назар.Тихіше, дитинко. Подякуй, що план розробив безпрограшний.
ЗАПИТАННЯ.Чи винні у крадіжці всі троє підлітків?
ВІДПОВІДЬ.Так, винні усі троє у скоєній крадіжці
Назар організував її, він найстарший, Міша безпосередньо здійснив злочин. А Іра --знала про злочин і мовчала, нікого не попередила. Тут є організатор і підмовник злочину(Назар), виконавець злочину—Михайло. А Іра є посібником. Вона знала, що готується злочин і не прийняла заходів, щоб йому перешкодити. Укривання злочину—це є посібництво до його здійснення. Тим більше винна дівчина, що вона ще погодилася зберігати крадені речі.
Ст. 223 КК України за такий злочин визначає покарання через позбавлення волі на термін від 3 до10 років.
ЗАПИТАННЯ. Яку б міру покарання визначили ви кожному з них?
СИТУАЦІЯ 2.
За столом сидять двоє учнів.
Андрій. Сиджу на лавці. Раптом бачу іде мій колишній друг, а тепер ворог—Сашко. Ну, думаю, зараз я з тобою розквитаюся. Хапаю палку—цей спосіб оборони або нападу я часто використовую і наздоганяю Сашка. Ударив ззаду .А то виявився не він, а якийсь незнайомець. Той від удару впав. Ну думаю, коли вже так сталося, полізу почищу його кишені. Ну і сміхота Витягнув гаманець, а в ньому всього 3 гривні, звичайно, і від них не відмовився, давай швидше тікати. Отак мені пощастило .
Володя. А зі мною теж сталася пригода. Іду, бачу Оксанка. Хотів пожартувати: смикнув за сумку і побіг.Біжу, захекався. Вирішив оглянутися. Йой! А то не Оксана, а якась старушенція. Очі витріщила, щось шепче, руки тремтять. Я з переляку чкурнув. Перевірив сумку. Теж не багато: 13 гривень І число таке нещасливе. Хай йому грець!
Міша. Що зажурились,синки? Чув я вашу розмову. Хто ж так ризикує? 2-3 гривні вкрали! Це треба бути останнім дибі лом! Навчайтеся, синки, поки я добрий.
Ось дивіться.( виймає гаманець із кишені Андрія) Як бачите ніякого ризику.
ЗАПИТАННЯ. Давайте проаналізуємо всі три ситуації. Які злочини тут мали місце, яка міра покарання передбачена за них Карним Кодексом?
ВІДПОВІДЬ. Вчинок Андрія кваліфікується як розбій. У Карному Кодексі це ст. 142: Розбій—це напад з метою заволодіння індивідуальним майном громадян, поєднаний з насильством, небезпечним для життя або здоров’я людини, яка зазнала нападу або з погрозою застосування такого насильства. Карається позбавлянням волі на термін до 5 років або виправними роботами на термін до 2 років.Володя вчинив грабіж. Грабіж—це відкрите викрадання індивідуального майна, ст. 141 КК. Особа, що вчинила грабіж, карається позбавленням волі до 5 років або виправними роботами від 1 до 2 років
Міша здійснює крадіжки. Відповідальність за крадіжки ми уже обговорювали.
СИТУАЦІЯ 3.
За столом сидять троє дівчат: Катя, Таня, Кароля. Вони обідають у кафе. Їм сподобалися гарні чарчини. Дівчата вирішили вкрасти, двоє підійшли до офіціанта,щоб розрахуватися, а одна тим часом поклала їх у сумку.
Катя. Все вийшло так непомітно.
Таня. Підемо завтра у інше кафе. Дістанемо ще щось.
Кароля. Згода.
ЗАПИТАННЯ. Який злочин вчинили дівчата?
ВІДПОВІДЬ. Цей злочин передбачає ст. 82 КК . Розкрадання державного або колективного майна. Відкрите викрадання державного або колективного майна карається позбавленням волі на термін до 4 років або виправними роботами на термін від 1 до 2 років.
КЛАСНИЙ КЕРІВНИК. Ми розглянули ситуації, взяті з реального життя, зроблені реальними людьми. Молоді люди, про яких ми почули, стали на хибну стежку. Чи штовхав їх хтось, чи обрали самостійно? Та це вже, власне, не має значення. Всі вони відбували заслужене покарання. З їх життя випав великий відрізок часу, коли вони могли бути, як усі: вчитися, працювати, радіти життю, сонцю, приносити радість рідним.
Тому, перш ніж щось вчинити, задумайтеся, а які наслідки будуть від вашого вчинку. Не потрапляйте в подібні ситуації, які сталися з нашими „героями”!
А тепер бліц. Чи знаєте ви .?
1.Основний закон України.(Конституція)
2. Вищий законодавчий орган України. (Верховна Рада).
3. Вищий виконавчий орган України. (Кабінет Міністрів).
4. Розшифруйте абревіатуру СБУ (Служба Безпеки України).
5.Спосіб прийняття законів або важливих рішень загального або місцевого значення шляхом голосування? (Референдум).
6.Людина, яка у суді виступає захисником звинуваченого.(Адвокат).
7. Особа, яка була засуджена не один раз.(Рецидивіст).
8. Таємне викрадання індивідуального майна громадян.(Крадіжка).
9. Покарання за крадіжку. (Ст. 140 передбачає позбавлення волі на термін до 3 років або виправні роботи на термін до 2 років).
10.Відкрите викрадання індивідуального майна громадян. ( Грабіж).
11.Як карається особа, яка вчинила грабіж? (Ст. 141 передбачає позбавлення волі на термін до 5 років або виправні роботи на термін від 1 до 2 років ).
12. Що це за злочин: напад із метою заволодіння індивідуальним майном громадян, поєднаний з насильством, небезпечним для життя й здоров’я особи, яка зазнала нападу? (Розбій).
13. Яке покарання передбачено за розбій? (Ст. 142 передбачає позбавлення волі на термін від 3 до 10 років).
14. Чи караються особи, які зчинили пошкодження шляхів сполучення і транспортних засобів (залізниці, вагонів, дороги тощо). (Так. Ст. 78 передбачає за умисне зруйнування або пошкодження шляхів сполучення і транспортних засобів позбавлення волі на термін від 3 до 15 років).

15. Де відбувають покарання особи віком до 15 років? ( У виправно-трудових колоніях).

"Ти – людина, значить маєш права.

Загальна декларація прав людини. Конвенція ООН про права дитини."

                                                            ( Урок у 9 класі)

Тема: Ти – людина, значить маєш права.

Загальна декларація прав людини. Конвенція ООН про права дитини.

Мета:

довести значення для особистості дотримання прав і свобод. Визначити які документи стоять на захисті прав людини і дитини, навчитися аналізувати їх зміст, висловлювати власні судження про ступінь порушень прав в Україні, формувати в учнів вміння захищати свої права цивілізованим шляхом.

Очікувані результати:

Після цього уроку учні зможуть:

  • Пояснювати поняття «права людини»;
  • Характеризувати види права і свобод людини і наводити приклади;
  • Називати міжнародні документи з права людини і прав дитини та аналізувати зміст статей Загальної декларації прав людини, Конвенції ООН про права дитини;
  • Висловлювати власні судження про значення прав людини і дитини, та про ступінь порушень їх в Україні.
  • Захищати свої права цивілізованим шляхом.

Основні поняття:

«права і свободи людини», «права дитини», «Загальна декларація прав людини», «Конвенція про права дитини».

Обладнання:

«Загальна декларація прав людини», Конвенція про права дитини, ілюстрації з сюжетами про порушення прав. Підручник.

Попереднє завдання:

І група готує історичну довідку «історичний розвиток прав людини».

Тип уроку:

Урок засвоєння нових знань.

Метод:

Колективно – груповий з використанням інтерактивних технологій

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація знань

Вчитель розпочинає урок з «мозкового штурму».

  • Що являє собою людина?
  • Які найважливіші потреби має людина?
  • Що ви розумієте під поняттям «права людини»?
  • Які права людини ви знаєте?
  • У чому полягає відмінність між моральними та правовими нормами.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель звертає увагу учнів на ілюстрації з зображенням сюжетів про порушення прав людини.

Методом «мозковий штурм», учні відповідають на завдання 1:

Які права порушені у наданих сюжетах?

І. Поняття «права і свободи людини».

Завдання 2:

Разом з учителем учні формулюють поняття:

Права і свободи людини – це можливості людини, необхідні їй для існування і розвитку.

ІІ. Історія розвитку прав людини.

Учні групи І виступають з історичною довідкою

«Розвиток прав людини».

У процесі розвитку людства відбувалася еволюція людської свідомості щодо розуміння свого місця в суспільстві.

У первісному суспільстві людина просто боролася за виживання. Раб вже повставав проти рабовласника, усвідомлюючи несправедливість свого становища, і руйнував все на своєму шляху. Такими ж недосконалими методами користувались люди в часи середньовіччя. Але поступово людство переходило на досконаліші форми боротьби за свої права. Боротьба за права людини з часом набуває конкретної письмової форми, свідченням чого є, наприклад, Велика хартія вольностей 1215р. в Англії або Білль про права 1689р.

Найсуттєвішими документами, які проголошували рівність людей в їхніх правах, стали Декларація прав людини і громадянина 1789 р. у Франції.

Після Другої світової війни, яка продемонструвала жахливі факти порушення прав людини, знищення цілих груп за ознаками расової чи національної незалежності, релігійних переконань, у багатьох країнах утверджувалася думка про те, що необхідні спільні зусилля для забезпечення прав і свобод людини на міжнародному рівні. У 1945 році було створено комісію Організації Об’єднаних Націй (ООН) з прав людини, яка підготувала міжнародні документи, що визначали права і свободи людини, а 10 грудня 1948 року Генеральна Асамблея ООН ухвалила перший такий документ – Загальну декларацію прав людини (ЗДПЛ). Вона містить 30 статей, в яких визначено основні права і свободи людини.

ІІІ. Права і свободи які проголошує Загальна декларація прав людини.

Завдання 3:

Спираючись на статті документа, обговоріть у загальному колі:

про що йдеться у статтях Загальної декларації прав людини ? Коли у людини з’являються її права? Що означає «люди народжуються рівними у своїй гідності і правах»? Що означає непорушність прав людини? В які групи можна об’єднати ці права і свободи?

 

Учні заповнюють за допомогою вчителя таблицю.

Права людини

громадянські

політичні

Соціально - економічні

культурні

Право на життя.

Право на гідність й особисту недоторканість… .

Право на свободу слова. Право створювати політичні партії та організації… .

Право на власність. Право на житло. Право на працю тощо.

Право на освіту. Право на культурну спадщину… .

 

ІV. Що закріплює Конвенція ООН про права дитини

Завдання 4:

Обговоріть у парах:

Чи поширюються положення Загальної декларації прав людини та інших міжнародних документів на дітей? Чи потрібні дитині особливі права? Чому?

Завдання 5:

Учні використовуючи метод « Коло ідей» малюють на дошці схему:

Права що, на ваш погляд, потрібні дитині.

Учні разом з вчителем формують поняття Права дитини - це спеціальні можливості, необхідні людині до 18 років, для існування і досягнення зрілості.

Учні групи І продовжують виступ з довідкою «Розвиток прав людини»

« Конвенція про права дитини»

Завдання 6:

Опрацювавши статті документа учні разом з учителем заповнюють таблицю.

Права дитини, задекларовані Конвенцією.

 

особисті

політичні

соціальні

культурні

На життя, ім’я,

Громадянство, піклування з боку батьків, збереження своєї індивідуальності.

 

Право висловлювати власні думки та збиратися з метою висловлювання своїх поглядів.

Охорону здоров’я

Соціальне забезпечення, рівень життя.

Право на освіту,

На користування культурними цінностями.

 

Проблемне питання:

Які, на ваш погляд, права людини і права дитини порушуються в Україні? Як їх треба захищати?

Учитель коментує схему « До кого треба звернутися, якщо вам потрібна допомога, слушна порада або ви почуваєтесь в небезпеці».

V. Висновки по уроку.

1. Рефлексія.

2. Самооцінка і оцінка учнів на уроці.

3. Коментування домашнього завдання

  • завдання: опрацювати пар. 8, самостійно опрацювати пункт 4 у § 8 «Юридичний механізм захисту прав в Україні.

 

Переглядів: 424 | Додав: zosh11 | Дата: 03.03.2018 | Коментарі (0)